close
تبلیغات در اینترنت

پشتیبانی

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

ابزار وبمستر

ابزار وبلاگ

احکام سفر - حد ترخص - آیت الله خامنه ای

همسنگری

http://hamsangary.rozblog.com/

اسلایدر

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب

برترین مطالب

وبسایت رسمی رهبر معظم انقلاب وبسایت رسمی رهبری جمهوری اسلامی ایران پرتال امام خمینی (ره) راسخون

احکام سفر - حد ترخص - آیت الله خامنه ای

احکام سفر - حد ترخص - آیت الله خامنه ای

 

حدّ ترخّص‏


ملاک حدّ ترخّص
س9. معيار حدّ ترخّص شنيدن اذان و ديدن ديوارهاى شهر است، آيا يکى از آن دو کافى است يا اين‌که بايد هر دو با هم وجود داشته باشند؟
ج) احوط، رعايت هر دو علامت است، هرچند بعيد نيست که شنيده نشدن اذان براى تعيين حدّ ترخّص کافى باشد.

س10. آيا معيار حدّ ترخّص شنيدن صداى اذان از خانه‌‏هاى طرفى است که مسافر از آن طرف شهر خارج يا داخل آن مى‏‌شود، يا اين‌که معيار اذان وسط شهر است؟
ج) معيار، شنيدن اذان آخر شهر از طرفى است که مسافر از آن خارج و يا داخل آن مى‏‌شود.

س11. در اين‌جا بين اهالى يکى از نواحى راجع به مسافت شرعى اختلاف وجود دارد. عده‏اى مى‏‌گويند که ديوارهاى آخرين خانه‌‏هاى منطقه که به هم متصل هستند، ملاک است. عده‏اى هم معتقدند که بايد مسافت را از کارخانه‌‏ها و شهرک‌هاى پراکنده‏اى که بعد از خانه‌‏هاى شهر واقع شده است، محاسبه کرد، سؤال اين است که آخر شهر کجاست؟
ج) تعيين آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانه‌‏ها و شهرک‌هاى پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه‌‏هاى شهر بايد حساب نمود.

حدّ ترخّص در آبادى‌هاى متصل به‌هم
س12. در يك قصبه يا روستاى بزرگ تقريباً شش ده كوچك در طول هم قرار دارند و همگى يك قصبه محسوب مى‌شوند. آيا حدّ ترخّص براى شخص مسافرى كه مى‌خواهد به هشت فرسخى سفر كند، آخرين حدود ده بالاست يا ششمين ده و در صورتى كه آخرين حدود ده بالا به عنوان حدّ ترخّص معين شد در موقع برگشت، اگر مجبور شود شب را در ششمين ده بيتوته كند و به ده خودش نرسد آيا بايد نمازش را قصر بخواند يا تمام؟
ج) اگر عرفاً چند محل مجزا محسوب مى‌شوند، حدّ ترخّص براى هر محل مجزّا محسوب مى‌شود.

س13. گاهى فاصله بين بعضى از شهرها (يعنى فاصله تابلوهاى خروجى شهرى و ورودى شهر ديگر) بسيار اندک بوده و به صد متر نمى‏‌رسد، حتى بعضى از خانه‌‏ها و خيابان‌‏هاى دو شهر کاملاً به هم متصل هستند، حدّ ترخّص اين موارد چگونه است؟
ج) با فرض اتصال يکى از دو شهر به ديگرى به نحوى که در سؤال آمده است، آن دو، حکم دو محله يک شهر را دارند که خروج از يکى به ديگرى مسافرت محسوب نمى‏‌شود تا نياز به حدّ ترخّص باشد.

خروج مکرّر از حدّ ترخّص
س14. يك روز قبل از ماه مبارك رمضان در منزلى كنار درياى خزر براى مدت 20 روز قصد اقامه نموديم. فاصله منزل تا اولين روستا كه آن روستا به خانه‌ها و مغازه‌هاى شهر بابلسر تقريباً وصل مى‌شد دو كيلومتر بود. از ابتدا قصدمان اين بود كه براى خريد روزانه و نماز ظهر و عصر هر روز قبل از اذان ظهر به شهر برويم و مى‌رفتيم. تمام اين مدت را روزه گرفته و نمازها را چه در شهر و چه در منزل تمام خوانده‌ايم. آيا تكليف‌مان را درست انجام داده‌ايم؟
ج) در صورتى كه شهر خارج از حدّ ترخّص محل اقامت شما بوده و مجموع اياب و ذهاب شما در تمام ده روز بيشتر از هفت ساعت بوده، حكم مسافر را داشته‌ايد و بايد نمازها را شكسته خوانده و روزه نمى‌گرفتيد و در صورت تخلف از وظيفه در فرض سؤال احتياط اين است که قضاى آنها را به‌جا آوريد.

 

منبع : www.leader.ir

نظرات



نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
وبگذر