close
تبلیغات در اینترنت

پشتیبانی

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

ابزار وبمستر

ابزار وبلاگ

احکام سفر - نماز و روزه در اماکن تخيير

همسنگری

http://hamsangary.rozblog.com/

اسلایدر

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب

برترین مطالب

وبسایت رسمی رهبر معظم انقلاب وبسایت رسمی رهبری جمهوری اسلامی ایران پرتال امام خمینی (ره) راسخون

احکام سفر - نماز و روزه در اماکن تخيير

احکام سفر - نماز و روزه در اماکن تخيير

 

 

نماز و روزه در اماکن تخيير


محدوده اماکن تخيير نماز
س154. محدوده حريم اماكن تخيير (مكه، مدينه، كربلا، كوفه) كه مسافر مى‌تواند در آنها نماز را كامل بخواند چه‌قدر است؟ مشخص بفرماييد.
ج) در تمام دو شهر مكّه معظمه و مدينه منوّره فعلى و همچنين در مسجد كوفه و حائر حسينى حكم تخيير بين قصر و اتمام براى مسافر جارى است.

س155. نماز مسافر در حرم امام حسين(ع) در چه محدوده مخير بين قصر و اتمام است؟
ج) تمام روضه شريفه داخل حرم را كه از طرف بالاى سر و پايين پا منتهى به پنجره‌ها و درها و رواق مى‌شود از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد، شامل مى‌شود.

س156. حکم نماز در کربلا (داخل صحن شريف) از نظر شکسته يا کامل خواندن چيست؟
ج) نماز داخل صحن شريف براى مسافر شکسته است.

روزه در اماكن چهارگانه
س157. در اماکنى که نمازگزار بين کامل و شکسته خواندن نماز مخيّر است همچون مسجدالحرام و مسجدالنبى(ص) وحائر حسينى(ع) و مسجد كوفه، اگر کسى کمتر از ده روز بماند، آيا بدون قصد ده روز جايز است روزه بگيرد؟
ج) حکم تخيير در اماکن چهارگانه اختصاص به نماز دارد؛ و روزه‌ى مسافرى که قصد اقامت ده روز نکرده، صحيح نيست.

س158. آيا در مدت پنج يا شش روزى که در مکّه هستم مى‌توانم روزه بگيرم؟ حکم آن در مدينه چيست؟
ج) اقوى عدم جواز روزه مستحبّى در سفر است، مگر در موارد معيّن، که از جمله آن سه روز روزه گرفتن براى برآورده‌شدن حاجت در مدينه است؛ و احتياط مستحب آن است که در روزهاى چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه روزه بگيرد؛ و مادامى که قصد اقامت ده روز نکرده باشد، روزه ماه رمضان صحيح نيست.

احكام تخيير
س159. در اماکنى که بين شکسته و کامل خواندن نماز مخيّرند، آيا بهتر است که مکلّف نمازش را شکسته بخواند يا کامل؟
ج) تمام خواندن، افضل است.

س160. آيا به نظر حضرتعالى تخيير در اماكن اربعه ابتدايى است يا استمرارى؟
ج) استمرارى است.

س161. کسى که در اماکن تخيير نماز چهار رکعتى از او فوت شده، بنابر قاعده «هرطور فوت شده قضا کن» آيا بين شکسته يا کامل قضا کردن مخيّر است؛ يا واجب است به‌صورت شکسته قضا کند؟
ج) اگر قضاى آن را در اماکن تخيير به‌جا آورد، بين شکسته و کامل خواندن مخيّر است؛ ولى در غير اماکن تخيير، احتياط واجب آن است که شکسته قضا کند.

 

منبع : www.leader.ir

نظرات



نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
وبگذر