close
تبلیغات در اینترنت

پشتیبانی

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

ابزار وبمستر

ابزار وبلاگ

احکام سفر - نماز و روزه در سفر های شغلی

همسنگری

http://hamsangary.rozblog.com/

اسلایدر

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب

برترین مطالب

وبسایت رسمی رهبر معظم انقلاب وبسایت رسمی رهبری جمهوری اسلامی ایران پرتال امام خمینی (ره) راسخون

احکام سفر - نماز و روزه در سفر های شغلی

احکام سفر - نماز و روزه در سفر های شغلی

 

منبع : www.leader.ir

نماز و روزه در سفرهاى شغلى

سفر شغلى و ملاك تحقق آن
س116. کسى که سفر مقدمه شغل اوست، آيا در سفر نمازش تمام و روزه‌‏اش صحيح است يا آن‌که اين حکم اختصاص به کسى دارد که شغل او حتماً مسافرت باشد؟ اين گفته مرجع تقليد حضرت امام خمينى (ره) که مى‏‌فرمايد: کسى که شغل او مسافرت است چه معنايى دارد؟ آيا کسى يافت مى‏‌شود که خود سفر شغل او باشد؟ زيرا چوپان و راننده و ملوان و غير آن‌ها هم کارشان چوپانى و رانندگى و کشتيرانى است و اصولاً کسى که سفر را به عنوان شغل خود برگزيده باشد، وجود ندارد.
ج) کسى که سفر مقدمه کار او است، اگر در خلال هر ده روز حداقل يک بار براى کار به محل کارش رفت و آمد نمايد، نمازش تمام و روزه‌‏اش صحيح است، و در کلمات فقها (رضوان‌الله‌عليهم) مراد از کسى که شغل او مسافرت است، کسى است که قوام کار او به سفر است مانند شغل‌هايى که در سؤال ذکر شده است.

س117. استفتايى شده که: «شخصى در جايى کار مى‌کند که فاصله بين محل کار و وطنش به اندازه مسافت شرعى نيست اما در رابطه با کارش هفته‌اى يا دو هفته يک بار به محل ديگرى به اندازه مسافت شرعى سفر مى‌كند.» در جواب گفته شده: «در محل دوم نمازش تمام است.» در حالى که مى‌دانيم معظم‌له حداقل يک سفر (شغلى) در طول ده روز را معتبر مى‌دانند. لطفاً اين مسأله را توضيح بفرماييد؟
ج) اگر به‌خاطر شغل به جايى سفر کند که به اندازه مسافت شرعى از محل سکونت يا محل کارش دور باشد، مادامى که در طى ده روز حداقل يک مرتبه به آن‌جا رفت و آمد کند، در راه رفت و برگشت و در خود محل، نمازش تمام است؛ ولى اگر سفرش به آن‌جا سفر شغلى نباشد يا در هر دو هفته يک بار (مثلاً) به آن‌جا مى‌رود، نمازش شکسته است.

س118. خواهشمند است در مورد سفر براى شغل که فرموده‌ايد «در سفر سوم نماز تمام است» بفرماييد:
شخصى که مکرّر براى شغلش مسافرت مى‌کند اگر ده روز در وطن و يا جاى ديگر اقامت کند آيا در اين مورد هم در سفر سوم نمازش تمام است و يا اينکه پس از اقامت ده روز فقط در سفر اول نمازش قصر مى‌باشد؟
ج) در صورت اقامت ده روز در يک محل در بين سفرهاى شغلى فقط در سفر اول بعد از اقامت ده روز نمازش قصر است.

س119. کسى که سفر شغلى حداقل هر ده روز يک بار انجام مى‌دهد، تا چه مدّت آن را ادامه دهد حکم سفر شغلى بر آن مترتب مى‌شود؟
ج) ميزان صدق تکرّر سفر براى شغل است، همين که کارى که براى آن سفر مى‌کند شغل او محسوب باشد ولو شغل دو سه ماهه، و براى آن بدون تخلّل اقامت ده روز در يک جا مکرّراً مسافرت مى‌کند، در سفر سوّم نمازش تمام است.

س120. مکلف بعد از اين‌که ده روز بين سفرش فاصله افتاده، از وطنش به محل کار مسافرت مى‌کند و چون سفر اولش هست نمازش را شکسته مى‌خواند، ولى بعد از رسيدن به محل کار صاحب کار از او مى‌خواهد به محل ديگرى ـ كه به اندازه مسافت شرعى است ـ برود. آيا اين سفر، سفر دوم محسوب مى‌شود تا نمازش را تمام بخواند، يا ابتداى سفر دوم بعد از بازگشت به وطن و سفر از وطن به محل کار است؟
ج) سفر مذبور، سفر دومش محسوب مى‌شود و نمازش تمام است.‏‏

س121. اينجانب با اجازه جنابعالى بر تقليد از حضرت امام (ره) باقى هستم. و در زمان آيت الله اراکى (ره) در حوزه مأموريت استانى نماز را کامل مى‌خواندم و فعلاً هم نمازم را در حوزه مأموريت (تمام شهرهاى استان) کامل مى‌خوانم. از طرفى منزل پدر خانمم در استان همجوار است. تکليفم در مأموريت ادارى و مرخصى (کار غيرادارى) در آن استان چيست؟
ج) اگر محل كار از محل سكونت حداقل به مقدار چهار فرسخ شرعى (5/22 كيلومتر) فاصله دارد و حداقل هر ده روز يك بار بين محل سكونت و محل كار رفت و آمد داريد، نماز شما تمام و روزه صحيح است و چنانچه فاصله كمتر از چهار فرسخ شرعى باشد، با قصد اقامت ده روز در محل سكونت يا محل كار و تحقق قصد اقامت ده روز، تردد شما بين محل كار و محل سكونت رافع حكم اقامت نيست بلكه نماز تمام و روزه صحيح است، ولى در سفر غيركارى براى خريد مايحتاج و يا رفتن به منزل پدر خانم حكم مسافر مترتب است.

س122.  گاهى ما نظاميان براى مدت طولانى بنا به دستورات نظامى مى‌بايست در محلى خارج از وطن خود اقامت كنيم كه اين مدّت در برخى موارد به كل سى سال خدمت موظفى نيز منتهى مى‌گردد و در ابتداى امر نيز تشخيص اين‌كه چند سال در آن مكان به جهت شغل خود، حضور خواهيم داشت نامعين و نامشخص است. حال آيا اين گروه نظاميان با شرح فوق در محل اشتغال‌شان نيازمند قصد اقامت هستند؟
ج) ماندن در محل كار ولو به مدت طولانى بدون قصد زندگى موجب ترتّب حكم وطن نيست بلكه در صورت سفر از محل كار، در برگشت نياز به قصد اقامت دارند، مگر اين‌كه آن‌قدر آن‌جا بمانند كه عرفاً وطن آنان محسوب شود.

س123. نماز و روزه نيروهاى کادرى که در استخدام ارتش يا سپاه پاسداران انقلاب اسلامى هستند و بيشتر از ده روز در پادگان و بيشتر از ده روز در مناطق مرزى مى‏‌مانند، چه حکمى دارد؟ خواهشمندم فتواى حضرت امام (ره) را هم بيان فرماييد.
ج) اگر قصد اقامت ده روز يا بيشتر را در مکانى دارند و يا مى‏‌دانند که ده روز يا بيشتر از آن مقدار در آن‌جا خواهند ماند، واجب است که نماز خود را تمام بخوانند و روزه هم بگيرند. فتواى امام (ره) هم همين است.

س124. اگر يکى از طلاب علوم دينى قصد داشته باشد تبليغ را شغل خود قرار دهد، آيا با اين فرض مى‏‌تواند در سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه هم بگيرد؟ اگر شخصى براى کارى غير از تبليغ و ارشاد يا امر به معروف و نهى از منکر مسافرت نمايد، نماز و روزه‌‏اش چه حکمى دارد؟
ج) اگر عرفاً تبليغ و ارشاد يا امر به معروف و نهى از منکر شغل و کار او محسوب شود، در سفر براى انجام آن کارها حکم مسافرى را دارد که به‌خاطر شغل و کارش سفر مى‏‌کند، و اگر زمانى براى کارى غير از ارشاد و تبليغ مسافرت کرد، در آن سفر مانند ساير مسافران نمازش شکسته است و روزه او صحيح نيست.

س125. محل تولد من شهر کاشمر است و از سال 1345 هجرى شمسى تا سال 1369 ساکن تهران بوده‌‏ام و آن‌جا را وطن براى خود انتخاب کردم، و مدت سه سال است که همراه با خانواده‌‏ام براى مأموريت ادارى به بندرعباس آمده و کمتر از يک سال ديگر به شهر تهران ـ که وطن من است ـ بازخواهم گشت. با توجه به اين‌که در مدتى که در بندرعباس هستم، هر لحظه امکان دارد براى مأموريت به شهرهاى تابع بندرعباس بروم و مدتى در آن‌جا بمانم و زمان مأموريت‌‏هاى ادارى هم که به من ارجاع مى‏‌شود، قابل پيش‌بينى نيست، خواهشمندم اولاً: حکم نماز و روزه مرا بيان فرماييد.
ثانياً: با توجه به اين‌که در اغلب اوقات يا در بعضى از ماه‌هاى سال براى چند روز در مأموريت ادارى به سر مى‏‌برم، آيا کثيرالسفر محسوب مى‏‌شوم يا خير؟
ج) نماز و روزه شما در محل کار فعلى‌تان که وطن شما نيست، حکم نماز و روزه مسافر را دارد، يعنى نماز شکسته است و روزه‏‌تان صحيح نيست، مگر آن‌که در آن‌جا قصد اقامت ده روز کنيد و يا در هر ده روز حداقل يک بار به‌خاطر کارى که مربوط به وظيفه شما است، مسافرت نماييد.

س126. من با شرکتى قرارداد بسته‌ام که آنها متکفّل مخارج درس و آموزش من مى‌شوند تا درسم تمام شده و در آن شرکت کار کنم. محل درس از وطن اصلى‌ام به اندازه مسافت شرعى فاصله دارد و تا مقدارى از حقوق کارمندان اين شرکت به من هم پرداخت مى‌شود. آيا آن‌جا محل درس و تحصيل من محسوب مى‌شود يا محل کارم؟ اگر محل تحصيل باشد، حکم نماز و روزه ماه رمضان چه خواهد بود؟ با توجه به اين‌که هفته‌اى يک بار به شهر اصلى‌ام برمى‌گردم؟
ج) بعد از آن‌که کارمند آن شرکت شده و به حساب و دستور شرکت مشغول به تحصيل گشتيد تا بعد از اتمام تحصيل در شرکت کار کنيد، سفر شما براى تحصيل ـ در فرض سؤال ـ حکم سفر شغلى را دارد، بنابراين نمازتان تمام است و در ماه رمضان بايد روزه بگيريد.

س127. آيا در سفر شغلى كه نماز تمام است لازم است در هر ده روز حداقل يك بار به محل كارش سفر كند يا همين كه در يك مكان ده روز نماند ـ ولو هر 15 روز يا 20 روز يا يك ماه به محل كارش سفر كند ـ كافى است؟
ج) ملاك اين است كه بين دو سفر شغلى ده روز در جايى اقامت نكند هر چند فاصله بين دو سفر شغلى بيش از ده روز باشد.

س128. بر اساس فتواى حضرتعالى نماز «من شغله في السفر» در سفر اول بعد از تخلّل ده روز شكسته است، ملاك و معيار سفر اول و پايان آن و آغاز سفر دوم چيست؟
ج) اگر براى انجام كارى سفر كرده كه در مقصد كارش تمام شده است و در آنجا تصميم مى‌گيرد که به وطن يا جاى ديگر برود برگشت از آن سفر، سفر دوم محسوب مى‌شود که اگر شغلى باشد نماز تمام است ولى اگر مثلاً كار او رفتن به مقصد و چيزى از آنجا براى مبدأ آوردن بوده، رفت و برگشت يك سفر محسوب مى‌شود.

س129. مأمورين غير محلى که هيچ‌گاه ده روز در شهر محل کار نمى‏‌مانند، ولى مسافرت آنان کمتر از مسافت شرعى است، از جهت تمام يا شکسته بودن نماز چه وظيفه‌‌‏اى دارند؟
ج) در فرض سؤال، هرگاه ده روز در جايى اقامت نكنند، در غير سفر اول (و دوم در ابتداى كار) سفرشان شغلى محسوب مى‌شود و در محل سكونت، محل كار و بين آن دو نمازشان تمام است.

س130. در مورد شغل‌هايى همچون معلّمى، آيا در هر ده روز يک مرتبه سفر (شغلى) ولو به جاهاى مختلف (به اعتبار اين که تمام اين مکان‌ها براى کار آموزشى است)، کفايت مى‌کند يا بايد محل سفر در هر مرتبه يکى باشد؟
ج) در سفر شغلى، وحدت مکان شرط نيست.

س131. شخصى هر روز از محل سکونتش به اندازه مسافت شرعى براى کار مى‌رود، اگر کارش موجب شود که به جاى ديگرى برود ـ که گاهى به اندازه مسافت شرعى است و گاهى کمتر ـ حکم نماز و روزه اش چيست؟
ج) مادامى که بين دو سفرش در يک جا ده روز فاصله نيفتد، نمازش تمام و روزه‌اش صحيح است.

وظيفه مکلف در سفر شغلى
س132. نظر حضرت‌عالى درباره نماز و روزه کسانى که به مدت معيّنى بيش از يک سال در شهرى براى کار اقامت مى‏‌کنند و يا سربازانى که به مدت يک يا دو سال براى انجام خدمات سربازى در شهرى مى‏‌مانند، چيست؟ آيا بعد از هر سفرى بايد قصد اقامت ده روز کنند تا نمازشان تمام و روزه آن‌ها صحيح باشد؟ و اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را داشته باشند، نماز و روزه آن‌ها چه حکمى دارد؟
ج) اگر حداقل هر ده روز يک‌بار به‌خاطر شغل‌شان به محل کار سفر مى‏‌کنند، در غير سفر اول و دوم نمازشان تمام و روزه‏‌شان صحيح است، ولى در سفر اول و دوم، حکم ساير مسافرين را دارند، يعنى تا قصد اقامت ده روز را نکرده‌‏اند، نماز آنان شکسته است و روزه‏‌شان صحيح نيست.

س133. گروهى از همكاران، هر روز جهت كار بين دو شهر (كه هيچ‌كدام از آن دو شهر نيز وطن آنها نمى‌باشد) تردد مى‌نمايند، حكم نماز و روزه اين گروه در شهر محل كار، شهرستان محل سكونت، و بين آن دو شهر چيست؟
ج) با فرض اين‌كه بين محل كار و محل سكونت تردد مكرّر دارند و ده روز در يك جا نمى‌مانند، نماز و روزه‌شان در محل كار و بين راه و محل سكونت تمام است.

س134. وطن اينجانب در يکى از شهرستان‌هاى مازندران است که در حال حاضر در تهران مشغول به تحصيل و کار هستم. من در پايان هر هفته به هشتگرد به‌منظور صله ارحام مى‌روم. از شنبه تا چهارشنبه در تهران در کنار تحصيل در دانشگاه مشغول به کار نيز هستم، تقريباً هر 40 روز يک‌بار به مازندان مى‌روم. با توجه به اشتغال در تهران حکم نماز و روزه من چگونه است؟
ج) در سفر به هشتگرد به‌منظور صله ارحام، حکم مسافر داريد و در برگشت به تهران که اشتغال به کار نيز داريد، نماز تمام و روزه صحيح است و در محل کار نيز نماز تمام و روزه صحيح است و در سفر به وطن نيز در مسير رفتن نماز شکسته است ولى در برگشت به محل کار نماز تمام است.

انجام کار يا سفر غير شغلى، در خلال سفرهاى شغلى
س135.  من کارمند يکى از ادارات دولتى شهر هستم. فاصله بين محل کار و محل سکونتم حدود سى‌وپنج کيلومتر است که هر روز اين مسير را براى رسيدن به محل کارم طى مى‏‌کنم. اگر براى کار خاصى قصد کنم چند شب در شهر بمانم، نمازم چه حکمى دارد؟ آيا واجب است نماز را تمام بخوانم يا خير؟ به عنوان مثال هنگامى که در روز جمعه براى زيارت اقوام به شهر سمنان مسافرت مى‏‌کنم، آيا واجب است نمازم را تمام بخوانم يا خير؟
ج) اگر مسافرت به‌خاطر کار نباشد، حکم سفر شغلى را ندارد، ولى اگر سفر به‌خاطر شغلى که در محل کار داريد، باشد و در ضمنِ آن، اعمال خاصى از قبيل ديدن اقوام و دوستان را هم انجام مى‏‌دهيد و گاهى يک يا چند شب هم در آن‌جا مى‏‌مانيد، باعث تغيير حکم سفر شغلى نمى‏‌شود و نماز تمام و روزه صحيح‏ است.

س136. اگر من در محل کارم پس از پايان وقت ادارى و انجام کارهاى ادارى که به‌خاطر آن مسافرت کرده‌‏ام، به انجام کارهاى شخصى بپردازم. مثلاً از ساعت هفت صبح تا دو بعد از ظهر کارهاى ادارى را انجام دهم و از آن به بعد مشغول انجام کارهاى شخصى شوم، نماز و روزه‌‏ام چه حکمى دارد؟
ج) انجام ‏کارهاى خصوصى در سفر شغلى ادارى بعد از پايان کار ادارى، حکم سفر شغلى را تغيير نمى‏‌دهد.

س137. کسانى که بين محل کارشان و محل سکونتشان کمتر از مسافت شرعى است، مثلاً کسى که اهل تهران است و براى مدّتى در ارتباط با شغلش، براى کار در بوشهر منزل گرفته است و در 15 کيلومترى آن، محل کارش است و هر روز اين مسافت را تردّد دارد، حکم نماز آنان چگونه است؟
ج) در غير سفر اوّل (و دوّم در ابتداى کار) سفر شغلى محسوب مى‌شود و در محل سکونت، محل کار و بين آن دو، نماز تمام است.

س138. اگر پس از بازگشت به وطن يا شهر ديگر (بدون ماندن ده روز) که به بوشهر برمى‌گردد، يکى دو روز زودتر مى‌رود به محل سکونت خود، حکم چگونه است؟
ج) آن هم سفر شغلى محسوب مى‌شود.

س139. شخصى که هر ده روز يك سفر شغلى دارد، به مدت 15 روز سفر شغلى انجام نداده است اما سفرهاى زيارتى داشته و ده روز در يك محل نبوده است آيا وقتى سفرهاى شغلى او شروع مى‌شود، نماز او كامل است؟
ج) در فرض مرقوم نمازهاى او در سفرهاى شغلى بعد، تمام و روزه‌هاى او صحيح است.

س140. بنده در شهر جديد پرند (در 40 كيلومترى شهر تهران) ساكن هستم و هر روز براى كار به تهران مى‌آيم و داراى شغل ادارى هستم فلذا بر اساس فتواى حضرتعالى دائم‌السفر بوده و در تهران بايد نمازم را كامل به‌جا آورم. حال از سوى اداره متبوع به مأموريتى اعزام شده‌ام كه داراى ماهيت غيرادارى بوده (مثلاً امنيتى ـ حفاظتى) و مدت آن كمتر از ده روز مى‌باشد.
1.‌ در فرض ذكر شده نمازهاى بنده كامل خواهد بود يا شكسته؟
2. نمازهاى قبلى كه با فتواى شما همخوانى نداشته باشد يعنى فردى برخلاف آن عمل كرده باشد، چگونه خواهد بود؟
ج) با فرض اين كه مأموريت مذكور در راستاى شغل ادارى شما بوده، نمازتان كامل بوده است و چنانچه شكسته خوانده‌ايد، نمازهاى چهار ركعتى را قضا كنيد.

س141. شخصى ساکن منطقه معيّنى است. در منطقه ديگرى به فاصله بيش از پنجاه کيلومتر به مدت دو ماه کارى براى او پيش آمده، به اين‌صورت که يک هفته کار مى‌کند و يک هفته تعطيل است. حکم نمازش چيست؟
ج) براى مدت کمتر از دو ماه کار در يک سال و يا در کل سال، صدق کار مشکل است. ملاک در ترتّب حکم سفر شغلى اين است که آن کار در نظر عرف برايش شغل محسوب شود. بنابراين اگر کارش عرفاً شغل او به‌حساب آيد، از سفر سومِ کارى، در هنگام رفت و برگشت و در محل کار، نمازش تمام است، به شرط آن‌که در مدت سفر شغلى، ده روز در يک‌جا مقيم نشود.

س142. کسى که شغل او در سفر است، اگر بين دو سفر شغلى بيش از ده روز فاصله بيفتد ولى تمام اين مدت (فاصله افتاده) را در وطن يا محل اقامتش مستقرّ نبوده، بلکه در ضمن آن براى سفر غير شغلى به اندازه مسافت شرعى يا کمتر از آن خارج شده، حکمش چيست؟
ج) در فرض مذکور، فاصله افتادن بين دو سفر شغلى محقّق نشده است.

س143.  اگر در زمان مرخصى به مسافرت (مثلاً‌ قم يا مشهد) بروم هنگام برگشت به وطن در بين مسير تكليف نماز چيست؟
ج) در سفر براى مرخصى و بين راه نماز شكسته است لكن اگر از آنجا براى كار به وطن مى‌آييد كه فرداى آن روز سر كار برويد در بين راه (اگر در محل مرخصى ده روز در يك محل نمانده باشيد) نماز تمام است.


نظرات



نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
وبگذر